Det er besluttet å bytte ut samtlige porttelefoner i borettslaget, som ledd i arbeidet med løpende vedlikehold.
Høsten 2022 utført en undersøkelse av tilstanden på adgangssystemene i borettslaget.
- Funn fra undersøkelsen viser at:
- 60% av beboere har svart på undersøkelse
- 62% av boligene har en eller flere feil på samtalefunksjonen i porttelefonen.
- Dette inkluderer ringefunksjon, samtalefunksjon, og fjernåpning av ytterdør.
- 20-30% av boligene har defekt låsefunksjon.
- I tillegg viser undersøkelsen at:
- Apparatene som er montert pr 01 januar 2023 ble montert i 2013
- Produsenten av apparatene gikk konkurs i 2014, og reservedeler er ikke lengre tilgjengelig
- Den norske leverandøren gikk konkurs i 2014, og reservedeler er ikke lengre tilgjengelig
- Kostnad for reparasjon av anlegget vil med stor sannsynlighet bli høyere enn å bytte til nytt anlegg.
TOBB vi assistere med å sende ut informasjon vedrørende utstyret som skal installeres.
- Det skal installeres ny porttelefon ved ytterdør.
- Denne vil inneholde ringeklokke og kamera.
- Det skal installeres ny Calling-telefon i hver leilighet.
- Denne blir av samme type som den som er montert i boligen pr 01.01.2023.
- Beboere vil i løpet av denne prosessen få tilbud om å oppgradere til en smart-enhet
- Oppgradert enhet vil ha videoskjerm
- Gir mulighet til å se hvem som ringer på, snakke med vedkommende, og åpne ytterdør
- Oppgradert enhet vil ha mulighet for tilkobling av smarttelefon.
- Gir mulighet til å se hvem som ringer på, snakke med vedkommende, og åpne dører, direkte fra mobiltelefon
- Forutsetter installasjon av applikasjon.
- Forutsetter WiFi tilkobling for fastmontert enhet
- Forutsetter 4G (eller bedre) dekning på mobiltelefon
- Gir mulighet til å se hvem som ringer på, snakke med vedkommende, og åpne dører, direkte fra mobiltelefon
- Oppgradert enhet vil ha videoskjerm