Det er besluttet å bytte ut samtlige porttelefoner i borettslaget, som ledd i arbeidet med løpende vedlikehold.

Høsten 2022 utført en undersøkelse av tilstanden på adgangssystemene i borettslaget.

  • Funn fra undersøkelsen viser at:
    • 60% av beboere har svart på undersøkelse
    • 62% av boligene har en eller flere feil på samtalefunksjonen i porttelefonen.
      • Dette inkluderer ringefunksjon, samtalefunksjon, og fjernåpning av ytterdør.
    • 20-30% av boligene har defekt låsefunksjon.
  • I tillegg viser undersøkelsen at:
    • Apparatene som er montert pr 01 januar 2023 ble montert i 2013
    • Produsenten av apparatene gikk konkurs i 2014, og reservedeler er ikke lengre tilgjengelig
    • Den norske leverandøren gikk konkurs i 2014, og reservedeler er ikke lengre tilgjengelig
    • Kostnad for reparasjon av anlegget vil med stor sannsynlighet bli høyere enn å bytte til nytt anlegg.

TOBB vi assistere med å sende ut informasjon vedrørende utstyret som skal installeres.

  • Det skal installeres ny porttelefon ved ytterdør.
    • Denne vil inneholde ringeklokke og kamera.
  • Det skal installeres ny Calling-telefon i hver leilighet.
    • Denne blir av samme type som den som er montert i boligen pr 01.01.2023.
    • Beboere vil i løpet av denne prosessen få tilbud om å oppgradere til en smart-enhet
      • Oppgradert enhet vil ha videoskjerm
        • Gir mulighet til å se hvem som ringer på, snakke med vedkommende, og åpne ytterdør
      • Oppgradert enhet vil ha mulighet for tilkobling av smarttelefon.
        • Gir mulighet til å se hvem som ringer på, snakke med vedkommende, og åpne dører, direkte fra mobiltelefon
          • Forutsetter installasjon av applikasjon.
          • Forutsetter WiFi tilkobling for fastmontert enhet
          • Forutsetter 4G (eller bedre) dekning på mobiltelefon